Позакласна робота

«Хімія — це таємне мистецтво!»
Інтелектуальний турнір-інсценізація


Мета: узагальнити й поглибити знання учнів з хімії; продовжити формування навичок поводження з лабораторним обладнанням; удосконалювати вміння проводити хімічний експеримент; підвищити інтерес до вивчення хімії; розвивати логічне мислення, уяву, уміння узагальнювати, порівнювати.

Обладнання: набір реактивів, штатив із пробірками, сірники.



Ведучий.
Ми, друзі, дуже раді
Вітати вас усіх.
В загадках і відгадках
Дотепність буде й сміх.
А зараз починаєм,
Настав жаданий час,
І хімія сьогодні
Нехай здивує нас.

Сьогодні не лише елементи з'ясовують стосунки, а й наші команди хочуть дізнатися, яка ж із них знає хімію краще. Запрошуємо їх на сцену.

(Виходять команди.)

Конкурс 1 «Привітання»

Ведучий.
Перший конкурс «Привітання» оцінюється максимум у 5 балів.
Завдання команд - представитися й довести, що хімію потрібно знати.
(Команди представляються.)








Конкурс 2 «Розминка»
Ведучий.
Наступний конкурс - «Розминка». Командам пропонується назвати речовини, про які йдеться в приказках. Кожна відповідь оцінюється в 1 бал. Відповідає команда, учасник якої першим підніме руку.




Не все те Аu, що блищить.




Разом пуд NaCl з'їсти.


Білий, як СаСО3.


Слово — Аg, а мовчання — Аu.


Сипати NaCl на рану.


Багато Н2О витекло.


Конкурс 3 «Тема»

Ведучий.
А тепер перевіримо, наскільки глибокі знання з різних галузей хімії в наших гравців. Двоє учасників від кожної команди витягують по конверту з темою та відповідають на запитання протягом однієї хв. За кожну правильну відповідь — 1 бал.

Тема 1 «Метали»

  1. Метал — причина аварії на ЧАЕС. (Уран.)
  2. Рудий ворог заліза. (Корозія, іржа.)
  3. Метал, який хотіли добути алхіміки. (Золото.)
  4. Посуд із цього металу вбиває бактерії. (Срібло.)
  5. Входять до складу білка крові — гемоглобіну. (Йони Феруму.)
  6. Метал літаків. (Алюміній.)
  7. Йони цього металу — основа скелету. (Кальцій.)
  8. Найлегший метал. (Літій.)
  9. Найважчий метал. (Осмій.)
  10. Рідкий метал, який має дуже отруйні пари. (Ртуть.)
  11. Метал, з якого виготовляють кулі для вогнепальної зброї. (Свинець.)
  12. Найактивніший метал, названий на честь європейської країни. (Францій.)

Тема 2 «Органічна хімія»
  1. Без якої кислоти не приготуєш консерви? (Без оцтової.)
  2. Речовина, що належить до класу спиртів, — основа кремів, мазей, добавка до мила. (Гліцерин.)
  3. Перша органічна речовина, синтезована людиною. (Спирт.)
  4. Відчуття опіку після укусу му рашки спричиняє ... (мурашина кислота).
  5. Ці речовини при окисненні дають найбільше енергії. (Жири.)
  6. 20 % його є в картоплі, 60 % — у пшениці, 80 % — у рисі. (Крохмаль.)
  7. У полі родиться, на заводі вариться, у воді розчиняється. (Цукор.)
  8. Основна складова природного газу. (Метан.)
  9. Як відрізнити синтетичне волокно від природного? (Підпалити.)
  10. Речовини, що надають запаху парфумам, напоям. (Естери.)
  11. Які органічні речовини є основою нігтів, волосся, шерсті? (Білки.)
  12. Речовини, що надають солодкого смаку овочам і фруктам. (Глюкоза, фруктоза.)

Тема 3 «Періодична система хімічних елементів»

  1. Найактивніший неметал. (Флуор.)
  2. Про що можна дізнатися, якщо відомо порядковий номер елемента? (Про заряд ядра, число протонів, число електронів)
  3. Елемент, що утворює білий, червоний і чорний алотропні різновиди речовини. (Фосфор.)
  4. Елемент, уперше виявлений на Сонці. (Гелій.)
  5. Чому дорівнює номер періоду елемента? (Кількості енергетичних рівнів.)
  6. Елемент — основа органічних сполук. (Карбон.)
  7. Найпоширеніший на Землі елемент. (Оксиген.)
  8. «Той, що народжує воду». (Гідроген.)
  9. Неметал, спиртовим розчином якого обробляють рани. (Йод.)
  10. Назва першої групи хімічних елементів. (Лужніметалічні.)
  11. Діамант за хімічним складом. (Карбон.)
  12. Назва сьомої групи хімічних елементів. (Галогени.)

Тема 4 «Хімія в побуті»

  1. Щоб тісто було пухким, до нього додають … (соду, солі амонію).
  2. Зняти накип із чайника можна ... (оцтовою кислотою).
  3. Без неї не приготуєш смачної м'ясної страви. (Кухонна сіль.)
  4. Матеріал для пакування, тари, одноразового посуду. (Поліетилен.)
  5. Синтетичне волокно, яке зігріває ноги модниць. (Капрон.)
  6. Жирну пляму можна вивести ... (бензином, ацетоном).
  7. Складова мила, кремів. (Гліцерин.)
  8. Щоб зберегти форму речей, їх полощуть у розчині . . . (крохмалю).
  9. Варіння яєць із хімічної точки зору — це ... (денатурація білка).
  10. Дисахарид, без якого не приготуєш тістечка. (Сахароза.)
  11. Чому в алюмінієвому посуді небажано зберігати борщ? (Кислота розчиняє метал.)
  12. Основа будівельного розчину. (Пісок — силіцій оксид, вапно — кальцій гідроксид.)

Конкурс «Капітанський»

Ведучий. А тепер випробування для капітанів.
(Виходять капітани. Помічники вносять продукти: молоко, ковбасу.)
Ваше завдання: назвати якнайбільше речовин, що містяться в цих продуктах. Час — 3 хв. Максимальна оцінка — 5 балів.







Конкурс 4 «Хто швидше?»

Запрошуємо по одному представнику від кожної команди. Ви маєте зібрати лабораторний штатив, маючи необхідні деталі. Переможець одержує 2 бали.

(На стрижень необхідно прикріпити дві муфти, а в них — тримач і кільце.)







Конкурс 5 «Правда чи неправда»

Ведучий
Ви повинні відгадати, правдою чи неправдою є наведене твердження. За правильну відповідь — 1 бал.





Твердження команді 1

  • Маса найбільшого алмаза, знайденого в Африці, — 6кг. (Ні, лише 600г.)
  • Із морської води можна добути золото. (Так.)
  • Деякі метали (цезій, галій) можна розплавити в руці. (Так.)
Твердження команді 2 


  • Жінки цінніші від чоловіків, тому що в них у волоссі є золото (так).
  •  Із нафти та кухонної солі вчені навчилися виготовляти дощові плащі, скатертини, різну тару(так).
  • Винайдено лікувальну синтетичну тканину, яка має властивість виліковувати такі хвороби як кір, пневмонія, грип.(ні).
Конкурс 6 «Срібна скринька»


Ведучий.

 Ваше завдання: відгадати, яка речовина знаходиться в скриньці. За правильну відповідь — 3 бали.






Речовина для команди 1
Іще за тисячу років до нашої ери єгиптяни навчилися виготовляти цю речовину. Для «варіння» використовували соду з природних содових озер, поташ із деревного попелу та пісок.
Що знаходиться в чорній скриньці? (Скло.)

Речовина для команди 2
Ця речовина була відома людству ще в VI до н. е., коли фінікійці навчилися варити її з козячого жиру та деревного попелу. Про її цінність як очищувального засобу говорив Гален. Воно буває твердим і рідким.
Що знаходиться в чорній скриньці? (Мило.)

Ведуча.
А зараз просимо журі підбити підсумки і оголосити переможців.
А поки ви будете рахувати, наші дівчата нас будуть дивувати.
Чарівні метаморфози

Ведуча. Дуже важливими процесами в природі є окиснення, бродіння, гниття, горіння. Зараз ми знаємо, що в результаті цих реакцій утворюються різні речовини, що зазнають перетворень. Реакція горіння – це екзотермічна реакція окиснення речовин, що супроводжується виділенням диму, виникненням полум’я, або свічення. Але чи всі речовини здатні горіти, давайте подивимось ?


Сценка 1 хусточка, що не горить
На столі хустинка, змочена водою, згодом змочена ацетоном, а потім посипана сполуками літію і стронцію

Учениця1. 
Ця хустинка не проста,  не проста, а чарівна –
Буде полум’ям горіти
Чи згорить? Чи не згорить? 
Я не буду говорити
Подивись на власні очі, запитаєш, що захочеш
(Демонстрація досліду)

Пояснення тут просте – знати хімію,
Проте, фізику – теж не зашкодить. Дві науки разом ходять
Спершу змочую хустинку я звичайною водою,
Потім – спиртом, ацетоном - Тим, що маю під рукою.
Спирт згоряє дуже швидко, відбувається це вмить
Хустка мокрою ще буде, ось тому і не згорить.

Ведуча1. 
Хімія є тісно пов’язана з медициною. Хто в дитинстві не грав з однолітками в лікарню, де дивом лікувалися різні хвороби і травми. Давайте подивимося, як це роблять дорослі діти.

Сценка 2 Рани і порізи
На столі стоять пляшка з розчином трьох хлористого заліза з надписом «Йод» і пляшка з розчином роданіду калію з надписом «Спирт», вата і ножик для пластиліну.

Хімія – складна наука,
Але формули вчимо.
Ближчий друг – це медицина,
Бо подібне є воно.
Певно, всі колись любили
Забавлятись в лікарів.
Були вправні та умілі,
Хоч не знали хімії.
А тепер ми вже дорослі
І покажем зараз вам
Появу рани чарівної
З миттєвим виздоровленням.
(Демонстрація досліду)

Руку йодом я обмащу,
Після цього візьму ніж.
Спиртом продезінфікую
І промовлю тихо «Ріж!»

Ведуча1. Давні люди вважали, що виверження вулкана – це гнів богів. А сучасна людина може пояснити це явище. - Які фізичні і хімічні явища супроводжують виверження вулкана? (Утворення попелу, вогонь, виливання магми).

А тепер перенесімося на Сицилію та з повітря простежмо за виверженням вулкана Везувій. Для цього з допомогою хімічних реактивів підготуємо маленьку модель Везувію, але попіл і вогонь будуть справжніми

Сценка 3 вулкан
На демонстраційному столі вулкан. Входять двоє учнів, зупиняються біля вулкана.

Учениця1.
 Ти бачив діючий вулкан?

Учениця2. Ні, тільки на екрані.

Учениця1. 
Ми можем діючий вулкан зробити тут в стакані.
Ретельно в ступці розітрем оранжеві кристали
Цю сіль ми в тигель покладем
Щоб виверження мали.ця сіль – амоній дихромат,
У ній зробили кратер, поклали жмуток вати
і спиртом просочили, а потім підпалили.
Від теплоти згоряння, почнеться розкладання.
Процес екзотермічний – це є вулкан хімічний.


Підбиття підсумків
(Журі підбиває підсумки змагання й оголошує результати.)

Ведучий.
Вітаємо команду переможців! Сподіваємося, що вам сподобалися наші хімічні змагання. Бажаємо командам подальших досягнень і не зупинятись у вивченні хімії.






Немає коментарів:

Дописати коментар